پروفسور رازیکا عدنانی فیلسوف فرانسوی: "اسلام باید سیاست و دین را از هم جدا کند"

مصاحبه استاندارد با  پروفسور رازیکا عدنانی فیلسوف فرانسوی در مورد اسلام

طی چند سال گذشته حاکمیت اتریش سعی درمحدود نمودن مسلمانان در این کشور کرده است و از سه سال قبل بحث محدود نمودن دانش آموزان محجبه مسلمان در جریان بود و در پارلمان به تصویب رسید و از تابستان  سال ۲۰۲۰ در وزارت "خانواده ، زنان و ادغام فرهنگی" بخش اسلام سیاسی تاسیس شد که تاکنون بسیار  پر حاشیه و بحث بر انگیز بوده است . روزنامه استاندارد در این راستا این مرتبه به سراغ خانم رازیکا عدنانی فیلسوف و اسلام شناس فرانسوی-الجزایری و عضو شورای سیاست گذاری بنیاد اسلام در فرانسه و همچنین مرکز مدنی مطالعه واقعیت های دینی در پاریس رفته تا نظرات لیبرالی او در مورد اسلام را برای مخاطبانش  بازگو نماید . خانم عدنانی تا سال ۲۰۰۵ در الجزایر به تدریس فلسفه مشغول بوده است. و هم اکنون به عنوان فیلسوف و اسلام شناس در پاریس مشغول به کار است.

اقای اشتفان براندل Stefan Brändle از روزنامه مشهور اتریشی استاندارد با خانم پروفسور رازیکا عدنانی Razika Adnani در پاریس درباره قوانین جدید در باره جدایی دین از سیاست در اسلام مصاحبه کرده است.

یک نقل قول از خانم عدنانی دیدگاه او نسبت به اسلام سیاسی و تروریسم را به خوبی نشان می دهد. خانم عدنانی که اعتقاد دارد اعتقاد به اصلاح در ساختار اسلام سیاسی ریشه در مسئولیت پذیری مسلمانان دارد. وی می گوید: مسئولیت مسلمان در قبال خود و در قبال اسلام دیگر به آنها اجازه نمی دهد تا هر گونه ارتباط بین مذهب و اعمال خشن به نام مذهب را انکار کنند. اصلاح دین اسلام عمل مسئولیت پذیرانه مسلمانان است نسبت به دیگرانی که در کنارشان زندگی می کنند. احساس وظیفه شناسی آنها را متعهد می کند تا روابط شان را با دیگران اصلاح کنند و نگاه شان به دیگران را هم همین طور. انجام این کار نشانه صداقت مسلمانان است نسبت به خود و دیگران.

رازیکا عدنانی قانون جدید فرانسه علیه "تجزیه طلبی" اسلام گرایان را رویکرد خوبی می داند - اما کافی نخواهد بود. قانون بر ضد جدایی طلبی که توسط امانوئل مکرون ترویج شده است برای جلوگیری از جوامع موازی مسلمان است. چهار ماه پس از قتل معلم تاریخ ساموئل پاتی ، مجلس ملی فرانسه امروز سه شنبه در حال تصویب قانون "تقویت اصول جمهوریت" است.

خشونت کلامی یا جسمی علیه مقامات دولتی یک جرم است. برای مبارزه با "تجزیه طلبی" اسلام گرایانه در جوامع موازی در حاشیه شهر ها ، بایستی تحصیل در خانه ممنوع شود.

دولت می تواند در آینده مساجد را تعطیل کند و به طور کلی در مورد مجوز انجمن های مذهبی حکم دهد.

این قانون از سمت گروههای چپ به عنوان نژادپرستانه ، از طرف راستی ها به دلیل بسیار شل بودن مورد انتقاد قرار می گیرد. مسلمانان احساس می کنند زیر سو ظن عمومی قرار گرفته اند. فیلسوف رازیکا عدنانی معتقد است که قوانین به تنهایی تغییری ایجاد نمی کنند.

استاندارد: آیا چنین رویکردی ، همانطور که قانون پیشنهادی اجازه می دهد ، درمانی موثر علیه اسلام گرایی است؟

عدنانی: اقدامات متعددی مانند ممنوعیت آموزش در خارج از مدارس می تواند به ادغام بهتر ساکنان حاشیه نشین شهری  کمک کند.محله های آنها تحت تأثیر سلفی ها است ، که قوانین اسلام گرایانه خود را گسترش می دهند. قانون ضد تجزیه طلبی شاید بتواند این فشار را کمی کاهش دهد.

استاندارد: علاوه بر این ، جوامع مختلف اسلامی در فرانسه باید "منشوری" برای حمایت از ارزشهای جمهوریت رادر فرانسه امضا کنند.

عدنانی: این رویکرد جالبی است ، اما اگر اسلام بر روی خود کار نکند ، تغییر چندانی نمی کند.

استاندارد: منظورتان چیست؟

عدنانی: مسلمانان باید بدانند که این مسئله در خود اسلام و نیز در ارتباط با جوامع مدرن نهفته است. ارزش های آن ، که به قرن هفتم برمی گردد ، اکنون توسط محافظه کاران تقویت شده است، و دیگر با دنیای در حال تغییر سازگار نیست. اول از همه ، اسلام باید سیاست و دین را از هم جدا کند و خود را به مورد دوم محدود کند.

 استاندارد: یک نیاز بسیاراساسی

عدنانی: بله ، اما اصلاح اسلام لازمه هرگونه تغییر واقعی است.

استاندارد: مسیحیت قرن ها به طول انجامید تا کلیسا و دولت را از هم جدا کند. آیا ما بیش از حد از مسلمانان نمی خواهیم؟

عدنانی: نه ، آنطور که ​​به نظر می رسد امکان پذیر نیست. مسلمانان ، مانند همه انسان ها ، قادر به سازگاری با زمان های جدید و ارزش های مدرن هستند. آنها فن آوری های جدیدی مانند اینترنت و تلفن های همراه را در پیش گرفته اند. چرا نباید ارزشهای انسانی امکان پذیر باشد؟ آتاتورک از اوایل سال ۱۹۲۴ دین و دولت را از هم جدا کرد و ترکیه را سکولار و مدرن کرد. مشکل از محافظه کاران است ، که نفوذ روانی شدیدی بر مسلمانان دارند. آنها از قرن نهم و دهم بر اسلام حکومت کرده اند.

استاندارد: قانون علیه جدایی طلبی اسلامگرایانه حداقل سعی در جلوگیری از تأمین مالی مساجد توسط قدرتهای خارجی مانند ترکیه دارد.

 عدنانی: این ایده خوبی است ، اما مشکلات اساسی را حل نمی کند. مسلمانان فرانسوی باید ارزشهایی مانند برابری بین زن و مرد و آزادی عقیده را در پیش گیرند.

استاندارد: امامان جماعت باید بهتر کنترل شوند و با آموزش در  فرانسه از  سال ۲۰۲۴ بایستی خود امامانی را پرورش دهند.

عدنانی: جلوگیری از کار ائمه خارجی که فرهنگ و زبان فرانسه را نمی دانند مهم است. اما کافی نیست که بگوییم باید "به احکام جمهوری احترام گذاشت" - وقتی امامان در مساجد همچنان به تبلیغ این که مرد برتر از زن است ادامه دهند فایده ای ندارد. جدا از آن ، سلفی ها نه تنها در مساجد بلکه در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت می کنند. بنابراین جایی که جوانان گوش می دهند. آنها دیگر به مساجد نمی روند، آنلاین می شوند.

استاندارد: منشور آغاز شده توسط امانوئل ماکرون ، مسلمانان فرانسوی را ملزم می کند تا برابری جنسیتی را کاملاً رعایت کنند.

عدنانی: تبعیض علیه زنان ، روابط با دیگران ، گفتمان خشونت - مسلمانان باید همه اینها را باید خود بفهمند و نکات منفی را از بین ببرند.حداکثر ، این قانون می تواند اقدامات غیرانسانی مانند ختنه دستگاه تناسلی دختران جوان را منع کند و آنها اغلب با اسلام ارتباط ندارند؛ به عنوان مثال مغرب (کشورهای شمال غربی آفریقا تونس ، الجزایر ، مراکش و صحرای غربی) از این کارها جلوگیری کرده اند.

استاندارد: اما آیا قانون و منشور نمی تواند انگیزه ارزشمندی ایجاد کند؟

عدنانی: به عنوان مثال قانون جدید برخلاف حجاب نیست ، اگرچه نماد برتری مردان است. قرآن مجبور نیست که زنان در هر جایی موهای خود را بپوشانند. و حتی اگر قرآن این قانون را وضع کرده باشد ، به این معنی نیست که باید اعمال شود. بسیاری از قوانین قرآن رعایت نمی شود.

قرآن در هیچ کجا زنان را ملزم نمی کند موهای خود را بپوشانند. و حتی اگر قرآن این قانون را وضع کرده باشد ، به این معنی نیست که باید اعمال شود. بسیاری از قوانین قرآن رعایت نمی شود.

استاندارد: بطور مثال

عدنا نی: برده داری در ۲۵ آیه قرآن ذکر شده است ، اما کشورهای اسلامی برده داری را بین سالهای ۱۸۴۸ تا ۱۸۸۰ لغو کردند. مجازات بریدن دست برای سارقان نیز دیگر اعمال نمی شود. در مقابل ، بسیاری از مسلمانان ادعا می کنند که از بین بردن روسری یا تعدد زوجات غیرممکن است. این شیوه ها فقط بسیار عمیقاً لنگر انداخته شده اند زیرا مبتنی بر ستم بر زنان است.

 استاندارد: برای جلوگیری از بحث جدید در مورد روسری ، دولت در پاریس تصمیم گرفته است که ممنوعیت حجاب برای دختران کوچک را طبق گفته عضوی از حزب رئیس جمهور امانوئل ماکرون در نظر نگیرد. آیا قابل فهم است؟

عدنانی: روسری برای بچه های پنج ساله صرفاً جرم است. گفته می شود که زنان حجاب را داوطلبانه انتخاب می کنند. مطمئناً برای دختران کوچک درست نیست. آنها در حجاب آموزش می بینند که اگر بدون این حجاب  به خیابان بیایند احساس برهنگی می کنند.به کودکان آموزش داده می شود که بدن آنها تحریک کننده است و باید آنها را پنهان کنند. اینگونه است که آنها به حجاب عادت می کنند و آن را مادام العمر می پوشند.

استاندارد: در این صورت ، آیا شما نیز موافق به اصطلاح ممنوعیت برقع هستید؟

عدنانی: اول از همه: برقع و نقاب حتی در قرآن نیز ذکر نشده اند. قرآن هیچ دستوری برای پوشاندن مو یا صورت فرد ندارد.

حجاب کامل بدن تحقیر و جنایت بر علیه زنان است. این اختراع برای ممنوع کردن حضور زنان در فضای عمومی ابداع شده است ، زیرا این امر باعث محدود شدن زنان در داخل خانه می شود. این امر تبعیض آمیز است زیرا زنان را از زندگی اجتماعی ، فرهنگ و سیاست دور می کند. کسانی که چهره آنها پوشیده است ، نمی توانند حرف بزنند و نمی توانند سیاست ورزی کنند.

استاندارد: فمینیست ها اعتراض می کنند که نمی توان با ممنوعیت لباس آزادی را اعمال کرد. آیا این برای شما منطقی است؟

عدنانی: زنان مسلمان هیچگاه آنطور که خود  می خواستند نتوانسند لباس بپوشند - این مردان بودند که مدتها قبل از بوجود آمدن اسلام زنان را مجبور به پوشیدن حجاب کردند. زنان مسلمان آن را ادامه می دهند زیرا تحت فشارهای اجتماعی و فرهنگی برای پوشیدن آن قرار دارند.

منبع:

https://www.derstandard.at/story/۲۰۰۰۱۲۴۱۹۵۹۱۶/der-islam-muss-politik-und-religion-trennen

کد خبر 5906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =